Lite dålig....

På att uppdatera för tillfälllet men är sjuk. 
Hundarna både gillar o inte gillar när jag är sängliggande.... det blir mer mys-tid men finns ju en gräns för det med o de vill ha röj o bus också. Så här händer inte så mkt men jag kan ju berätta om "Huliganens" o mitt delade förtjusning tulpaner, fast på liiiiite olika sätt.  
(null)
Tulpaner är en av mina favoritblommor. Tidigare i våras fick jag en jättevacker, rejälbukett av Maggan. Den va så stor att jag delade den o satte i två vaser... en på köksbordet och en i vardagsrummet.  
Vid frukost morgonen därpå tyckte jag buketten såg lite konstig ut... två stjälkar saknade knopp el blomma??? De va avklippta... jag hittade en knopp o en blomdel under köksbordet!! Hmmm jag hade en stark misstanke på vem den skyldiga kunde vara.... men när man inte kommer på dem in action så att säga är det ju inte så mkt o göra. 
På natten sedan vaknade jag av ngt oväsen (det händer ofta för "Melody" kan få för sig o leka en liten stund på natten emellanåt). Jag ropade på henne o det blev tyst. På morgonen upptäckte jag hennes nattliga aktivitet......
(null)
På köksbordet låg tulpanvasen vält och ngra tulpaner tuggade 🙈.  Hon är påhittig vill jag lova, hon tar sig fram o upp dit hon vill. JÄKLA UNGE!!
Jag blev inte förvånad när jag några dagar senare kollade ut i trädgården o såg henne stå o tugga av tulpanknopp i rabatten... grrrr...Andra har problem med rådjur... jag har "Huliganen"  
Tur hon inte smaka på påskliljorna för de har jag nu lärt mig är giftiga. 
Här är uppgift på några fler giftiga växter /uppgift hämtad från Agria försäkring/:
  • Oleander: giftig
  • Änglatrumpet: giftig
  • Amaryllis: giftig
  • Azalea: giftig
  • Cyklamen: giftig 
  • Hortensia: giftig 
  • Korallbär: giftig
  • Anemon: giftig
  • Iris: giftig
  • Påsklilja: giftig
  • Vallmo: giftig
  • Flitiga lisa: Irriterande växtsaft
  • Fredskalla: Irriterande växtsaft
  • Gullranka: Irriterande växtsaft
  • Prickblad: Irriterande växtsaft
  • Rosenkalla: Irriterande växtsaft
  • Kalla: Irriterande växtsaft
  • Rosenkalla: Irriterande växtsaft
  • Ginst: giftig
  • Liljekonvalj: giftig

Källa: Agria Djurförsäkringar

Kommentera här: